Cele i zadania
- Szczegóły
- Opublikowano: środa, 04 lipiec 2018 12:35
- Agnieszka Żyła
1. Poradnia jest placówka publiczną, korzystanie z pomocy poradni jest dobrowolne i nieodpłatne.
2. Celem poradni jest udzielanie dzieciom w wieku od urodzenia i młodzieży specjalistycznej pomocy psychologicznej, pedagogicznej, logopedycznej oraz pomocy uczniom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, a także udzielanie rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowaniem i kształceniem dzieci i młodzieży.
3. Poradnia udziela pomocy uczniom, ich rodzicom i nauczycielom przedszkoli, szkół i placówek mających siedzibę na terenie działania poradni. W przypadku dzieci nie uczęszczających do szkoły /przedszkola/ oraz ich rodziców pomocy udziela poradnia właściwa ze względu na miejsce zamieszkania dziecka.
4. Na podstawie porozumienia zawartego pomiędzy organami prowadzącymi poradnie, poradnia może udzielać pomocy uczniom, ich rodzicom i nauczycielom przedszkoli, szkół i placówek nie mających siedziby na terenie działania poradni oraz nie zamieszkałym na terenie działania poradni dzieciom, które nie uczęszczają do szkoły /przedszkola/, i ich rodzicom.
5. Zakres i formy świadczonej pomocy są uzależnione od warunków kadrowych i lokalowych poradni.
6. Do zadań poradni należy w szczególności:
- wspomaganie wszechstronnego rozwoju dzieci i młodzieży, efektywności uczenia się, nabywania i rozwijania umiejętności negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów i problemów oraz innych umiejętności z zakresu komunikacji społecznej
- profilaktyka uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży, udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grup ryzyka - terapia zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych
- pomoc uczniom w dokonywaniu wyboru kierunku kształcenia, zawodu i planowaniu kariery zawodowej - prowadzenie edukacji prozdrowotnej wśród uczniów, rodziców i nauczycieli
- pomoc rodzicom i nauczycielom w diagnozowaniu i rozwijaniu potencjalnych możliwości oraz mocnych stron uczniów
- wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny
- wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji szkoły
7. Poradnia realizuje zadania w szczególności przez:
- diagnozę
- konsultację
- terapię
- psychoedukację
- doradztwo
- mediację
- interwencje w środowisku uczniów
- działalność profilaktyczną
- działalność informacyjną
8. Swoje zadania poradnia realizuje we współpracy ze szkołami, placówkami oświatowo – wychowawczymi, służbą zdrowia oraz instytucjami zajmującymi się sprawami dzieci i młodzieży.
9. Hierarchię ważności poszczególnych zadań określają aktualne potrzeby środowiska wychowawczego (w tym placówek na terenie działania poradni).
10. Wszelkie działania diagnostyczne, terapeutyczne, doradcze i profilaktyczne mają na względzie poszanowanie praw i potrzeb dziecka, stworzenie mu jak najkorzystniejszych warunków rozwoju, respektowania zasad i postanowień Konwencji o Prawach Dziecka.